Bella Erzaq. Seventeen

Al-Fatihah


Assalamualaikum.

Hai. Hari ni aku tak pergi sekolah. Serious aku tak ada mood. Aku tak sedap hati dari semalam sampai aku bergaduh dengan mak aku tiba-tiba. 

Hari ni aku nak meluahkan sesuatu. Lelaki yang lembab dan selalu datang jumpa mak aku masa dekat SMK Dengkil tu dah meninggal tahun lepas . Aku baru tahu sebab mak dia baru beritahu mak aku. Nama dia Syazwan.

Syazwan tu kalau ikut tahun ni dia form 5. Jujur aku luah yang dia tu sangat lembab. Otak lembab , bodoh , bendul , cara cakap macam budak-budak dan selalu kena buli. Aku start tahu tentang dia masa aku baru pindah Pulau Pinang ke Selangor. SMK Dengkil nama sekolah tu. Aku selalu lepak dalam makmal dan tiba-tiba aku selalu nampak dia datang makmal semata-mata nak jumpa mak aku.

Dia memang rapat dengan mak aku , macam-macam karenah aku boleh tengok dia. Mula-mula aku rasa menyampah dekat dia sebab dia macam budak-budak. Terhegeh-hegeh pun ada. Maklumlah , dulu aku ni tak layan manusia terhegeh-hegeh. 

Bila lama-lama mak aku cerita pasal dia tu. Lama-lama tu juga aku rasa sadis tengok dia. Macam-macam masalah dia ada. Dia tu memang kategori lembab tahap kronik . Result PMR dia memang teruk daripada biasa tapi dia berusaha. DIa sebenarnya orang kurang upaya tapi cikgu kat sana langsung tak ambil tahu langsung. Lagi kesian aku dekat dia.

Dia juga selalu kena buli kat sekolah. Ada suatu dulu dia kena suruh masak ayam , ugut duit dengan macam-macam lagi. Macam haram betul orang yang buli dia tu.

Mak ayah dia hidup susah sikit dan tak tahu nak menolong Syazwan. Aku tak tahu Syazwan tu ada berapa orang adik beradik. 

Bila dah lama tu pula dia selalu cari aku masa rehat senyap-senyap. Kadang-kadang terserempak terus semata-mata nak tanya mak aku dekat mana. Dia sanggup balik lewat sebab nak cerita apa-apa dekat mak aku. Mak aku selalu bagi dia duit .

Sebenarnya ada banyak lagi aku nak cerita tapi aku nak skipkan. Nanti panjang pula.

Sebelum mak aku nak pindah , muka dia sedih semacam dan dia macam nak tahan. Dia ada kata 

Bila Syazwan rapat dengan siapa-siapa mesti diorang nak pindah. Dulu Syazwan rapat dengan sorang cikgu tu tapi dia dah pindah. Ada yang dah meninggal. Acik jangan la pindah. 

Itulah kata realiti aku pernah dengar tapi nak buat macam mana , mak aku terpaksa. Mak aku kata dia boleh mesej kalau dia nak. Aku bagi no. dekat dia . Kiranya aku tukar no. dengan dia lah.

Lepas aku dah pindah ni mak aku tetap jenguk dekat SMK Dengkil tapi dia tak datang. Mak aku tak tahu kenapa. Mesej boleh pula. Mak aku rasa dia sibuk tak pun dia tak tahu yang mak aku ada.

Dia kadang-kadang mesej dekat mak aku dengan aku. Bila lama-lama tu dia dah tak mesej. Aku tak kisah sebab aku ingat dia belajar. Dia ingat kata-kata mak aku. Dulu mak aku suruh dia belajar bersungguh-sungguh.

Sekarang ni . Pagi pukul 6 lebih aku baru tahu yang dia dah meninggal. Mak aku tanya mak dia  dan tanya khabar dia. Mak dia kata dia dah meninggal tahun lepas. Dah lama dah. Dia meninggal dunia sebab accident. 

Mak dia ada kata yang masa aku dengan mak aku pindah , dia menangis gila-gila. Dah banyak hari dia tak datang sekolah. Lama bila dah okay tu dia tetap tanya mak aku dekat mana. Aku tak tahu tarikh bila dia meninggal. Serious aku sedih gila-gila. Dulu dia tetap pergi jumpa aku walaupun aku selalu jauhkan diri daripada dia.

Syazwan. Maaf la sebab (nama aku) dengan mak pindah. Terima kasih sebab tegur (nama aku) tak jemu-jemu dulu. Teringat lagi bila (nama aku) nak off netbook. (nama aku) malas nak tutup. Syazwan ingat (nama aku) tak tahu tutup jadi Syazwan ajar (nama aku) cara tutup. (nama aku) sengih ja tengok Syazwan. Pandai ekk. Maaf la sebab baru tahu yang Syazwan dah tak ada. (nama aku) tak dapat nak mesej macam dulu. Phone dulu pun dah tak boleh bukak. Kalau boleh bukak dah lama (nama aku) tengok mesej dulu. Sedih tahu tak bila dapat tahu Syazwan dah tak ada. Dulu kan mama dah janji bila Syazwan dah habis SPM , Syazwan boleh tinggal dengan mama dan (nama aku) . Mesti Syazwan ingat kan? Tak apa lah. Allah sayang Syazwan daripada (nama aku). Jangan lupakan (nama aku) dengan mama tau kat sana nanti !


Al-Fatihah...


 
 

2 comments:

  1. al-fatihah . semoga arwah ditempatkan di kalangan orang- orang yang beriman . :) bila aku baca post ni, aku teringat arwah sepupu aku lagi :( patutnya dia upsr tahun ni ..ya allah .. aku susah nak lupa dia :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin. Biasanya orang kurang upaya ni senang2 saja masuk syurga. Sabar weh.

      Delete